Kristina Björn, RISE på workshop 10 maj

Kristina Björn (bilden) ledde workshoppen tillsammans med Anna Land och Gunn-Mari Löfdahl.

Hur bygger man kompetens på bästa sätt? Och vad behöver behovsägarna? Det var ämnet för Mistra InfraMaints workshop nyligen.

Att minska kompetensbristen är en av grundstenarna för forskningsprogrammet.

Kunskap och yrkeskompetens är färskvara och det finns behov av kontinuerlig utveckling för att hålla sig uppdaterad, särskilt inom områden där det finns nya tekniska och metodiska framsteg.

Utgångspunkten för kontinuerlig kompetensutveckling är att fånga och sammanställa intressenternas behov av kunskapsuppbyggnad och kompetensförstärkning. En sådan roadmap för kompetensutveckling kommer att tas fram i delprojektet 3.1a och workshoppen den 10 maj var ett led i det arbetet.

Kommuner dominerar

19 personer deltog på plats, hos IQ Samhällsbyggnad i Stockholm, eller via Skype. De fick bland annat ta del av resultaten från den undersökning kring kompetensbyggnad som har genomförts inom projektet.

Totalt intervjuades 23 aktörer, de flesta (15) från kommuner. Övriga representerade bland annat regioner, entreprenörer och teknikkonsulter. Verksamhetsområdena var VA, väg eller båda – i små kommuner har en och samma person ofta flera roller.

Brett behov

Grundfrågeställningarna var vilken ny eller stärkt kompetens som personal behöver idag, hur var och när det är bäst att lära sig och vilken kompetens man önskar sig av ny personal.

Generellt uttrycker de svarande att det är ett brett behov av kompetens över hela organisationen men planering och långsiktiga bedömningar är särskilt centrala roller.

Ett problem är att kompetensläget i dag ofta är erfarenhetsbaserat och personbundet. Men hur ska man då höja kompetensen hos fler? Flera av de intervjuade är skeptiska till självstudier och webbaserade utbildningar som de har liten erfarenhet av. De föredrar kurser med andra, helst utan att behöva göra långa resor eller vara frånvarande från ordinarie arbetsuppgifter länge. Möten ansikte mot ansikte, nätverkande och samverkan känns viktigt.

Sökes: ”Akademisk doer”

En fråga var vem som det vore en riktig dröm att få anställa och svaret blev närmast en ”akademisk doer”, en som kombinerar teori och praktik, kan se hur detaljer påverkar helheten och har implementerat digitaliserade system som skapar nytta.

Resultatet av undersökningen och den kartläggning som projektet har gjort av dagens kursutbud ska nu, tillsammans med diskussionerna under workshoppen, sammanställas och kompletteras för att resultera i reella planer för hur och med vad vi bäst arbetar med att bidra till att bygga kompetens.

Sustainable decision support based on relevant data

Project name goes here

Challenge

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut et sapien vitae leo fermentum interdum et ut est. Nam efficitur sollicitudin vulputate. Curabitur dolor mi, volutpat sed dui nec, bibendum sollicitudin leo. Integer quis urna tincidunt, ornare urna in, mattis sapien. Integer dignissim ante non urna commodo, ut bibendum arcu tempor. In scelerisque urna eget sodales finibus. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus.

Expected results

Curabitur a interdum ligula, sit amet faucibus justo. Nunc nec risus lacinia, consectetur dui ac, feugiat orci. Sed placerat nec libero ac elementum. Nulla faucibus massa est, sed ornare metus semper id. Vestibulum ac velit sit amet ligula laoreet imperdiet in non sem. Praesent sit amet nisl non leo varius accumsan quis sed justo. Etiam sed neque id tellus venenatis rhoncus nec euismod dui.

News about the project

1.1

Timeplan

2019 –  2023

Project manager

First name Last name,  representing
name.name@company.se 

Partners

Lorem ipsum, Dolor sit amet, Consectetur, Adipiscing elit.

Expected impacts:

Z
Improved sustainable efficiency by 20 percent
Z
Competence deficiencies will decrease by 50 percent
Z
Over 50 municipalities are role models for sustainable asset management
Z
The state-owned authorities practice sustainable asset management on a daily basis
Z
At least ten companies have adopted the results from the programme and export service / products, competence and practice
Z
More than five SME’s have been established due to results from the programme

Publikationer

Roadmap Kompetensutveckling - summering

Rapport 2019:04

En framgångsfaktor för Mistra InfraMaint är att intressenterna utvecklar en långsiktig förmåga att ta till sig och tillämpa ny kunskap.

Roadmapen är programmets plan för att utveckla och stärka behovsägarnas kompetens.

Tillgångshantering i offentlig sektor

Rapport 2019:05

Utmaningarna i att överbrygga gapet mellan nuvarande metoder och best practice.

En fallstudie i utmaningarna inför implementering av en tillgångshanteringsmodell – ett examensarbete inom ramen för projekt 2.1. 

 

.
Share This