”Elvägar är extra intressant för mig” – Välkommen till programledningen Lina Nordin!
Vi välkomnar en ny representant från VTI till vår programledning. Lina Nordin brinner för klimatanpassning och elektrifiering, och bidrar med spännande perspektiv till vår grupp.
Lina Nordin är disputerad inom naturgeografi vid Göteborgs universitet med fokus mot energieffektivisering av vinterdrift väg.
– Som forskare på VTI har jag arbetat inom klimatanpassning kopplat till olika typer av transportinfrastrukturer, elektrifiering och elvägar samt digitalisering. Sedan 2023 har jag varit forskningschef på drift och underhållsenheten på VTI och sedan augusti i år är jag också Avdelningschef för avdelningen INFRA på VTI.
Hur föddes ditt intresse för infrastruktur, väg och transporter?
– Som född och uppvuxen i en mindre ort utanför Sundsvall blev transporter tidigt en viktig del för att ta sig fram. Så här i efterhand inser jag att det nog var frihetskänslan av att själv kunna ta sig dit man ville som gjorde att jag tidigt började nyttja de olika typer av transportslag som fanns tillgängliga för en som bor på en sådan liten ort. Vi tog cykel, spark, häst eller moppe för att ta oss fram överallt. Intresset för att känna till alla vägar och utforska nya stigar har sedan följt med till alla ställen jag flyttat.
När jag själv började köra bil blev det ju också väldigt intressant att förstå hur vägen betedde sig i olika väderförhållanden. Jag älskar snö men inte när den skapar problem på vägen. Och i den lilla ort där jag växte upp skapade den en del problem. Den var ju fantastisk som packad vit hård isgata när jag susade fram på sparken på väg till skolan, men samma packade snö blev sedan ett bekymmer för bilister när det började bildas spår ute i vägbanan.
Hur tog du det intresset vidare med dig in i yrkeslivet?
– Kopplingen mellan väg och klimat fanns redan där så när jag upptäckte att det gick att forska på ämnet så var det givet. Jag gillade tillämpningsbarheten, att forskningen kring vägklimat låg nära till verkligheten och snabbt kunde implementeras var ytterligare en viktig del i varför jag fortsatte med just vägar och klimat. Och sedan har intresset växt och breddats till att inkludera hur vi ska anpassa infrastrukturen till ett förändrat klimat.
Vilka frågor brinner du lite extra för?
– Klimatanpassning och elektrifiering, elvägar har blivit något som är extra intressant för mig.
Vad hoppas du kunna bidra med inom Mistra InfraMaint?
– Jag hoppas kunna bidra med att hjälpa till att lyfta perspektiven från vägsidan lite mer. Det finns mycket forskning som behöver göras men också mycket befintligt som kan synliggöras. Samtidigt behöver vi lyfta Mistra Inframaints arbete mer internt på VTI.
Och vad hoppas du få ut av arbetet i programledningen?
– Jag ser fram emot nya kontaktytor, och nya samarbeten men också att få ta del av allt som Mistra inframaint gör och bidrar med. Jag hoppas och tror att arbetet i programledningen kommer vara givande och lärorikt och samtidigt ge mig ett bredare perspektiv kring systemfrågorna.
Vilken ser du är den största utmaningen för väg. och transportinfrastrukturen i Sverige i framtiden? Och hur tror du att vi bäst kommer att kunna lösa den …?
– Oj, vilken svår fråga! Underhållet av väg nämns ofta som eftersatt men samtidigt är det också väldigt olika var i landet man befinner sig, och vilken typ av väg och omgivning påverkar också skicket på vägen. Jag tror att prioriteringen av åtgärder kommer vara en av de svårare utmaningarna. Vilka vägar eller åtgärder behöver prioriteras först och ur vilket perspektiv? Ska man utgå från att stärka upp för att anpassa till ett eventuellt ökat flöde av vatten från omgivningen eller handlar det om att rusta för en kommande ökad belastning från tunga militära transporter?
– En annan utmaning är AI och stora datamängder. Vi förlitar oss ofta på att stora datamängder är lösningen på problemen. Men behöver vi verkligen samla in all denna data? Utmaningen ligger i att veta vilka data vi verkligen behöver och att förstå hur vi ska hantera osäkerheter och tolkningsfel som vi annars riskerar att väva in i våra AI-lösningar, om vi förlitar oss på att AI löser allt fullt ut.
Vi vill även passa på att tacka Anita Ihs, som går i pension och därmed lämnar sin plats i programledningen som representant för VTI.
Här möter du hela vår programledning