Hoppa till innehåll

Disputation: Martin Larsson, KTH

Vår doktorand Martin Larsson disputerar med en avhandling som identifierar specifika nedbrytningsfaktorer för cykelvägar.

 

Om fler cyklar och färre kör bil skulle det få många positiva effekter, som förbättrad folkhälsa  och minskade föroreningar och trängsel. Välskötta cykelbanor, det vill säga med slät yta och adekvat friktion är viktigt för cyklisternas trafiksäkerhet, komfort och framkomlighet. Men sprickor och ojämnheter är vanliga underhållsrelaterade brister, kopplade till cykelvägens nedbrytning.

Martin Larssons avhandling Structural design, degradation and condition assessment of cycle paths syftar bland annat till att identifiera specifika nedbrytningsfaktorer för cykelvägar, och visar att principerna för dimensionering av cykelvägar enligt Trafikverkets krav eller rekommendationer bör uppdateras.
Arbetet har gjorts inom Mistra InfraMaints projekt 1B Beslutsverktyg för underhåll av cykelbanor

Läs mer och ta del av länk till digital sändning av disputationen här.

Här hittar du avhandlingen