Bättre kunskap om cykelbanors bärighet – ny artikel ute nu
Vår doktorand Martin Larsson publicerar en ny artikel med fokus på mer hållfasta cykelbanor.
En återkommande utmaning på cykelbanor är kantsprickor, som påverkar trafiksäkerheten och framkomligheten för cyklister och ger höga underhållskostnader. Eftersom cykelbanor är både tunnare och smalare än bilvägar är de extra utsatta – det kan räcka med att några få tunga fordon passerar under ogynnsamma förhållanden för att kanten ska gå sönder.
Under ett års tid har bärigheten hos åtta olika kommunala cykelvägar mätts med parametrar anpassade för just cykelbanor snarare än bilvägar. Slutsatserna går nu att läsa i artikeln ”Structural Stability of Cycle Paths—Introducing Cycle Path Deflection Bowl Parameters from FWD Measurements”, publicerad i den akademiska tidskriften Infrastructures.
Metoden för att undersöka cykelvägars bärighet som artikeln föreslår har potential att bidra till bättre förebyggande underhållsaktiviteter genom kunskap om var och när bärigheten är låg.
– Det långsiktiga målet med den här forskningen är högkvalitativ cykelinfrastruktur, och samtidigt nå en en optimerad tillgångsförvaltning av den infrastrukturen, säger Martin Larsson.
Här kan du läsa mer om Martin Larssons doktorandprojekt Beslutsverktyg för underhåll av cykelbanor