Hållbara beslutsstöd baserade på relevant data

Beslutsverktyg för underhåll av cykelbanor
Utmaning
Kunskap om nedbrytning av cykelvägens konstruktion saknas. Den bryts inte ner av samma orsaker som en bilväg. Ofta är det tjäle och åldrande eller last från tunga fordon som orsakar skadorna. Underhåll av kablar, rör och annat under cykelvägen är andra orsaker.
Förväntat resultat
Den pågående utvecklingen när det gäller cykelfordon, den ökande mobiliteten och kraven på tillgängliga cykelvägar – och inte minst klimatförändringen. Allt detta ställer krav på nya effektiva metoder för att planera underhållet.
Nyheter från projektet
Olika skador på cykelbanor i norra och södra Sverige
De vanligaste skadorna på kommunala cykelvägar är ojämnheter i ytan och längsgående sprickor. Det visar en studie som gjorts i Mistra InfraMaint.
Studenter med intresse för trafik och transporter
Infrastrukturen för cyklister var ämnet för dagen när doktoranden Martin Larsson gästade Lunds Tekniska Högskola.
Martin tar med sig cyklistens perspektiv in i projektet
Möt Martin Larsson, doktorand hos Cykelcentrum. Han ser infrastruktren som avgörande för att nå ett ökat cyklande i samhället.
1.9
Tidplan
2018 – 2023
Projektledare
Sigurdur Erlingsson, KTH
sigurdur.erlingsson@vti.se
Anna Niska, VTI
anna.niska@vti.se
Parter
VTI Statens väg- och transportforskningsinstitut, Stockholm stad, Linköping, Ramböll, RISE Research Institutes of Sweden
Bidrar till programmålen:
Förbättrad hållbar effektivitet med 20 procent
Halverad kompetensbrist
Över 50 kommuner är förebilder för hållbar förvaltning (Asset Management)