Ökad punktlighet och större tilltro till järnvägssystemet – målen för vår nya doktorand
Med hjälp av en digital tvilling kan arbetet med underhåll av spårväxlar bli effektivare, enklare och billigare. Vår nya doktorand Karl Norberg har smartare underhåll i sikte – något som kan komma att gynna alla Sveriges tågresenärer.
Våra doktorander är en viktig del av vårt forskningprogram och det arbete vi gör. Hittills har elva doktorander arbetat inom programmet, och i år har vi äran att introducera ytterligare två.
En av dem är Karl Norberg, doktorand inom 1D Digital tvilling för effektivare underhåll av spårväxlar – ett projekt som adresserar problem med spårväxlar som är för gamla och leder till störningar i trafiken. Att byta ut en spårväxel är arbetsamt och tar tid, samtidigt som många äldre sådana fungerar fortfarande bra och borde inte bytas ut för tidigt. Projektet arbetar på en lösning i form av en digital tvilling som berättar precis när varje växel måste bytas ut
Karl Norberg har en bakgrund inom allmän samhällsbyggnadsteknik på KTH, och rörde sig i sin masterutbildning mot järnvägsteknik. Efter sin examen fortsatte han inom järnvägsbranschen som konsult, främst inom tidiga utredningar, projektering och tekniska utredningar för nyinvesterings-, reinvesterings- och underhållsprojekt.
– Under mina universitetsstudier väcktes mitt generella intresse för järnvägssystemet där systemets komplexitet och hur den direkta interaktionen mellan bana, fordon och strömförsörjning skapar unika förutsättningar och frågeställningar. Framför allt vill jag utvecklas inom och bidra till områden som banteknik, interaktionen mellan fordon och bana samt underhåll – detta projekt checkar alla boxar!
Varför är det viktigt att se närmare på underhållet av just spårväxlar?
– Spårväxlar behövs för att bibehålla och öka kapaciteten i järnvägssystemet, framförallt för det järnvägssystem vi har i Sverige med delade spårkorridorer, det villl säga spår som trafikeras av olika tågtyper på samma infrastruktur – lokal, regional och nationell persontrafik men även godstrafik. Samtidigt så står spårväxlarna för stor andel av investerings- och underhållskostnaderna, och är en av de största källorna till förseningar. Att undersöka möjligheterna till optimerat och tidigare planerat underhåll genom nyttjande av kontinuerlig tillståndsbedömning och prediktering av spårväxlars kondition är därför viktigt både för att minska livscykelkostnader och samtidigt bidra till ökad punktlighet.
Vad hoppas du att ditt arbeta ska komma att bidra till?
– Förhoppningsvis kan kunskaperna och upptäckterna som projektet mynnar ut i möjliggöra för effektivare, enklare och billigare, helt enkelt smartare, underhåll vilket kommer infrastrukturförvaltarna till gagn. Det kommer i slutändan även kunna påverka slutkonsumenterna, genom ökad punktlighet och större tilltro till järnvägssystemet.
Här kan du läsa mer om projekt 1D Digital tvilling för effektivare underhåll av spårväxlar.
Här hittar du alla våra doktorander