1.10 Tillförlitlig järnväg till lägsta kostnad

Utmaning
Säkra och pålitliga järnvägstransporter kräver en välskött järnväg. Skicket upprätthålls med förebyggande och avhjälpande underhållsåtgärder, samt reinvesteringar. Detta innebär stora kostnader för samhället, både för själva arbetet och de störningar och avbrott i trafiken som åtgärderna medför.
På motsvarande sätt är det kostsamt när järnvägen inte kan användas på grund av fel. Utmaningen är att bedöma vilken kombination av förebyggande och avhjälpande underhåll som minimerar livscykelkostnaden (LCC), samt att avgöra rätt åtgärd vid rätt tid.
Lösning
För att finna optimala underhållsstrategier simuleras slitaget och livslängden på järnvägsanläggningen. Sambandet mellan trafik och antalet underhålls- åtgärder, såväl planerade som avhjälpande skattas, liksom sambandet mellan förebyggande och avhjälpande underhållsåtgärder. Med detta som underlag kan livscykelkostnaden (LCC) för olika underhållsstrategier beräknas.
I InfraMaint har metoden testats för att ta fram strategier för att slipa räls och korrigera spårvidd i kurvor samt för underhåll av växlar. I båda fallen visar resultaten att det finns potential att minska livscykelkostnaderna.
Samhällspåverkan
- Mindre störningar i järnvägstrafiken – bättre fungerande transporter.
- Lägre samhällsekonomiska kostnader för underhåll av järnvägsinfrastruktur.
- Ett mer hållbart transportsystem genom ökad konkurrenskraft för spårtrafik.
Info
Projektkategorier
Hållbara beslutsstödProjektstatus
AvslutatTidsplan
2019 – 2023
Projektledare
Mattias Haraldsson, VTI
mattias.haraldsson@vti.se
Partner
Trafikverket, RISE Research Institutes of Sweden, SKL Sveriges Kommuner och Landsting, kommuner och VA-verksamheter bland programmets samarbetspartners