Effektivare underhåll av järnvägar – med hjälp av digitala lösningar
Hur kan digitala lösningar göra underhållet av järnvägen mer effektivt och proaktivt? Framtiden stavas drönarbilder och digitala besiktningar – bland annat.
Under våra programdagar i Stockholm gästades vi av Erik Hellberg, verksamhetschef på NRC Group Sverige. Han delade med sig av en presentation om deras arbete med digitala lösningar för järnvägsunderhåll, och hade med sig ett viktigt budskap: Sektorn har ett stort behov av innovation, och vi behöver hjälpas åt.
För just järnvägsinfrastrukturen är upprustningstakten under kommande år är den största utmaningen, menar han. Den svenska järnvägen är hårt belastad och både besiktningar och underhåll skapar kortare stopp på de redan högt trafikerade spåren. Men för att undvika att trafiken behöver stå still ner än nödvändigt finns flera lösningar med stor potential
– För att kunna använda tiden i spår på bästa sätt behöver vi besöka spåren mer virtuellt när vi besiktigar dem, och bara åka ut fysiskt när vi behöver göra åtgärder, säger Erik Hellberg.
Han och hans kollegor arbetar exempelvis med digitala innovationer för att smartare underhåll, som snödjupsmätare som ger information om mängden snö i realtid, drönarbilder för digital besiktning, digitala egenkontroller och felavhjälpning i elnätet med hjälp av värmekamera.
– Det är lösningar som gör att vi kan följa anläggningens status och behov. Utifrån den informationen kan vi sedan planera, besluta och besikta anläggningen utan att behöva besöka den fysiskt och ta behöva ta upp tider i spår. Ett exempel på det är drönarprojektet vi driver ihop med Trafikverket, där vi genom så kallade Lidar punktmol och Ortofoton skapar digitala bilder över anläggningen för att verifiera dess status och funktion.
Vilka lösningar hoppas Erik Hellberg är standard i framtiden?
– En mer digital järnväg, där till exempel all besiktning av anläggningen sker digitalt och det bara är själva åtgärderna vi utför manuellt. Då kan vi arbeta bättre med förebyggande underhåll i stället för reaktivt.
Läs gärna mer om våra projekt som adresserar underhåll av järnvägen. Exempelvis smartare underhåll av spårväxlar, tillförlitlig järnväg till lägsta kostnad eller om hur VA-branschen kan lära av järnvägen.